Standardowe_logo_PayPal
Kreowanie i reklama perfum

Kreowanie i reklama perfum

- Co wpływa na to, że perfumy stają się hitem zapachowym?

- W jaki sposób osiągnąć sukces kreując nowy zapach?
- Jak stworzyć perfumy, które będą odwoływać się do tego czego większość ludzi pragnie, za czym tęskni, o czym marzy?

Zanim powstanie nowy  zapach takie pytania zadają sobie producenci perfum. Okazuje się , że istnieje zapachowa mapa świata. Oznacza to , że kobiety w tym samym wieku ,o tym samym statusie majątkowym ale na innym kontynencie czy nawet w innym państwie mają inne preferencje zapachowe. Polki  nie mają sprecyzowanych gustów , wygląda to trochę tak , że to jak pachniemy jest kwestią przypadku , bądź wpływem reklamy na nasz wybór.

Amerykanki lubią wonie słodkie , otulające , waniliowe i narkotyczne czyli takie , które czuć z daleka. Europejki są przeciwieństwem koleżanek zza oceanu , np. Francuzki używają perfum dyskretniejszych bo lubią sprawiać przyjemność samym sobie , podobne podejście do perfumowania mają Japonki , dla których nadmiernie uperfumowana osoba,  to osoba niedomyta , więc wybierają pachnidła ulotne i delikatne.  Angielki preferują nuty klasyczne, ziołowe z dominacją lawendy, Niemki stawiają na trwałość perfum,

 

Wyprodukowanie dobrych perfum to wielka gra, w której biorą udział wszystkie wielkie domy mody i firmy kosmetyczne. Najważniejsze w tej grze jest stworzenie kompozycji zapachowej o unikalnym składzie , ale takim , który pokochają klientki. Często twórcy  stali w cieniu wielkich koncernów perfumeryjnych , mając za zadanie jedynie „stworzyć” komercyjny zapach. Do takich nieznanych twórców należał Ernest Beaux ojciec perfum wszechczasów N05 Chanel , Edmond  Roudnitski twórca Femme Rochasa . Obecnie kreatorzy perfum są nie tylko dobrze opłacani , ale coraz częściej są osobami rozpoznawalnymi. Posiadają oni niezwykłe zdolności – potrafią zapamiętać woń , z którą tylko raz się zetknęli , albo rozpoznają takie zapachy , których przeciętny człowiek wyczuć nie potrafi. Należą do nich Gerard Anthony , jego kompozycja Azarro pour Homme , stworzyła nowy wzorzec mężczyzny , który siłę i pewność siebie łączy z subtelnością i elegancją. Autorem „przebojów” zapachowych jest także Alberto Morillas , twórca m. in. Miracle czy Pleasures. Godnym uwagi twórcą jest Jacques Cavallier , którego dziełem jest magiczny Ultrafiolet , niezwykłym zaś nosem jest Jacques Polge , jego kompozycje – Coco , Coco Mademoiselle szybko stały się zapachami klasycznymi i ponadczasowymi. Warto tu wspomnieć o Sophie  Grojsman jednej z tylko kilku kobiet zajmujących znaczącą pozycję  wśród perfumeryjnych nosów. Wykreowała ona kilkadziesiąt słynnych zapachów  wśród nich – Paris  , Tresor  czy Exclamation!

Na efekty ich pracy trzeba czekać latami , a ponieważ jest ich niewielu rywalizują o nich najsłynniejsze firmy.

Jednak stworzenie odpowiedniej kompozycji  zapachowej to dopiero początek drogi i nie gwarantuje powodzenia.

Kolejnym niezwykle istotnym elementem jest kształt flakonika , w którym będzie zamknięty zapach. Tu do dzieła przystępują nie zwykli rzemieślnicy ale tacy artyści jak chociażby Salvador Dali , Andy Warhol. Dziś projekty zamawia się w specjalistycznych firmach kierowanych przez takich artystów jak Thierry de Baschmakoff czy Pierre Dinand. Opakowanie ma kusić i przyciągać swoim wyglądem. Od twórców flakonów oczekuje się czegoś nowego, oryginalnego, ale ich wyobraźnia musi poddać się wymaganiom marketingu. Kształt flakonika perfum często narzuca wyobrażenie o perfumach. Inspiracją do jego stworzenia bywa sama natura , geometria , tendencje w sztuce i architekturze a także fascynujące i niezwykłe przedmioty.

Yves Saint Laurent w słynnych Opium zainspirował się wyglądem japońskiego pudełeczka inro, wykonanego z cennego drewna, z okienkiem i trzema szufladkami, używanego przez dostojników państwowych i kościelnych do suszenia liści opium. Zgodnie więc z nazwą perfumy są orientalne , zmysłowe , niemal narkotyczne. Perfumy produkowane przez Ninę Ricci np. L'Air du Temps zostały zamknięte w fantazyjnych flakonach o kształtach zaczerpniętych z natury. Eau d'Issey Isseya Miyake przypomina lodowy sopel, a flakoniki Kenzo zaprojektowane przez rzeźbiarza Serge'a Mansau wykonane zostały ze sztucznego tworzywa z motywami roślinnymi. Zapachy klasyczne jak np. ponadczasowe Chanel No5, a jednocześnie nowoczesne jak Allure Chanel,Champs-Elysees Guerlaina czy Envy Gucciego zamknięte zostały w bardziej zgeometryzowanych kształtach, mają zachwycać swoja prostotą. Thierry Mugler w swoich Angel wykorzystał motyw gwiazdy, nowy flakon Soni Rykiel ma kształt sweterka, a sióstr Fendi - damskiej torebki.

 

Opakowania to obiekt pożądania kolekcjonerów. Wartość kolekcjonerską mają jednak tylko te flakoniki , które wyprodukowane zostały na prywatne zamówienie , bądź w ilości nie przekraczającej kilku tysięcy sztuk.

 

Stworzenie nazwy to też wyzwanie. Dlatego obecnie twórcy nazw zastrzegają nie tylko nazwę perfum ale też wyrazy bliskoznaczne. Dior na przykład przed wylansowaniem zapachu Poison   zastrzegł sobie również słowa o pokrewnym znaczeniu jak np. jad. Specjaliści wyszukują słowa , które mają uniwersalne znaczenie w wielu językach , są wieloznaczne i mają atrakcyjne brzmienie. Chwytliwa nazwa przyciąga uwagę i sprawia , że perfumy są częściej testowane i przez to częściej kupowane. Musi ona być zgrabna, prosta, krótka, dopasowana do zapachu perfum jaki ma powstać lub już istnieje, może intrygować, prowokować, zaskakiwać, wprowadzając pewną nutę pikanterii, wywoływać pewne skojarzenia lub być delikatna i marzycielska. Tak powstały nazwy Obsession (obsesja), Escape (ucieczka) i Eternity (wieczność) Calvina Kleina, Opium YSL, Trésor (skarb) Lancôme'a, czy Poison (trucizna) Diora. Jednym z najbardziej cenionych twórców nazw perfum na świecie jest Pierre Bessis.

 

Niewątpliwie dopełnieniem kreacji perfum jest kampania promocyjna. Można nawet zaryzykować stwierdzenie , że ma ona decydujące znaczenie. Wprowadzenie perfum na rynek pochłania bajońskie sumy. Płaci się za reklamy i lansowanie w mediach .Jest to jednak konieczne, biorąc pod uwagę istniejącą konkurencję. Dość powiedzieć , że po zniknięciu zdjęć i spotów reklamowych z mediów w ciągu kilku miesięcy sprzedaż pachnidła zwykle maleje  nawet o 80 procent. Tylko nielicznym perfumom udaje się zachować przyzwoity udział w rynku w kolejnym sezonie. Przechodzą wówczas do historii jako klasyczne i ponadczasowe.

Umiejętna reklama wizualna w mediach jest niezwykle ważna w zdobyciu rynku. Filmy reklamowe pochłaniają nieprawdopodobne pieniądze, ale są ważną częścią kampanii reklamowej. W ten sposób zrobiło furorę Safari Ralpha Laurena. Sandałowo-waniliowy zapach tych perfum zawdzięcza swoją sławę doskonałemu filmowi reklamowemu. Kręcono go w okolicach Nairobi, na tle sawanny, a złoto-rudy koloryt pejzażu przywoływał skojarzenia z filmem "Pożegnanie z Afryką". Nie szczędzono kosztów, dopracowano każdy szczegół, a perfumy Safari stały się symbolem podróży i marzeniem o przygodzie.

 Popularne jest umieszczanie w gazetach pachnącej reklamy, możemy przekonać się jaki zapach mają promowane perfumy po rozklejeniu fragmentu strony, który został nimi nasączony. Gdy w 1981 roku amerykański "Voque" po raz pierwszy zastosował ten sposób doklejając do reklamy impregnowany kawałek papieru nasączony nowo wykreowanymi perfumami Giorgio, popyt na ten zapach wzrósł kilkakrotnie. Nic więc dziwnego , że firmy perfumiarskie  starają się by ich reklamy zostały dostrzeżone. Często do promowania perfum zatrudniane są gwiazdy z pierwszych stron gazet. Kate  Moss udanie reklamowała perfumy Coco Medemoiselle Chanel , Uma Thurman  była twarzą zapachu Miracle , a Penelope Cruz reklamowała Glamourous Ralpha Laurena. Coraz częściej gwiazdy firmują perfumy nie tylko twarzą , lecz także własnym nazwiskiem. Gabriela Sabatini ma ich na swoim koncie kilkanaście , po kilka mają Priscilla Presley , Nami Campbell czy Isabella Rosselini a wciąż tworzą nowe gwiazdy – Jennifer  Lopez , Celine Dion , Halle Betrry.

Istnieje wiele wspaniałych zapachów , które dzięki reklamie są znane i podziwiane , ale istnieje też wiele wspaniałych zapachów , którym nie udało się przebić i pozostały niezauważone. Reklama wymaga  wielkich nakładów finansowych angażowania wybitnych ludzi , reżyserów , scenarzystów i najdroższych modelek. Ma to sens gdy zyski ze sprzedaży perfum przekroczą poniesione wcześniej nakłady finansowe.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel